Jak przygotować się do pierwszej pracy?

Rozpoczęcie pierwszej pracy wiąże się ze sporą dawką stresu. Nic dziwnego: chcemy się wykazać, dobrze wykonywać swoje obowiązki itp. A rozpoczęcie pracy w wieku 20 lat (lub mniej) dodatkowo jest stresujące, bo w tym wieku zazwyczaj nie ma się zbyt wielkiego doświadczenia zawodowego. Jeśli właśnie szukasz pracy lub już ją dostałeś i za kilka dni zaczynasz, to ten wpis jest zdecydowanie dla Ciebie!

Myślę, że im szybciej zaczniesz się przygotowywać do pierwszej pracy, tym lepiej. W końcu kiedyś trzeba będzie zacząć pracować. Oczywiście, możesz założyć własną firmę i być szefem dla siebie samego, ale zazwyczaj pierwsze pieniądze zarabiamy pracując dla kogoś.

Pierwsza praca – jak się przygotować?

Pierwsza pracaJuż na etapie szukania pracy, należy przede wszystkim dowiedzieć się jak najwięcej… o sobie samym. Polecam prosty sposób:


  • usiądź z kartką papieru i podziel ją na dwie części;
  • spisz WSZYSTKIE swoje mocne strony, umiejętności, kwalifikacje (kursy, szkolenia itp.) po jednej stronie kartki;
  • wypisz wszystkie swoje wady i słabe strony po drugiej;
  • zastanów się, co chciałbyś robić w życiu, a następnie pomyśl, czy na kartce cechy i umiejętności umożliwią Ci wykonywanie tego zajęcia. Jeśli nie – to napisz, co musiałbyś zrobić, żeby podjąć pracę marzeń: może musisz nauczyć się jakiegoś języka obcego? A może powinieneś zrobić kurs z SEO?

I pamiętaj: staraj się zawsze kulturalnie podkreślać swoje mocne strony. A te słabe określaj jako obszary do poprawy. Staraj się unikać myślenia o nich negatywnie i nie podkreślaj ich na każdym kroku, zwłaszcza podczas rozmowy z przyszłym szefem.

Jeśli już znalazłeś pracę

Jeżeli już udało Ci się znaleźć pracę, to skup się na tym, aby… być uważnym. Zazwyczaj pierwszego dnia w nowej pracy poznaje się bezpośrednich przełożonych i współpracowników. Zapewne dowiesz się też, gdzie będziesz pracować (w jakim pokoju i przy jakim biurku) oraz jakie są dokładnie Twoje obowiązki (chyba że zostały one bardzo szczegółowo omówione podczas rozmowy rekrutacyjnej).

W czasie takiego „wprowadzania” do nowej organizacji należy być bardzo uważnym i pytać o wszelkie niejasne dla nas informacje, zarówno te, które wydają nam się istotne, jak i te mniej ważne. Dowiedz się więc, do kogo wysyłać raporty? Jak często? Ale dopytaj też, gdzie znajdują się toalety i papier do drukarki. Pierwszy dzień zazwyczaj jest dość „luźny”, w kolejnych większość współpracowników wróci do swoich obowiązków i będą zwracali na Ciebie mniejszą uwagę. Im więcej rzeczy dowiesz się pierwszego dnia, tym mniej będziesz im zawracał głowę później.

Nikt nie jest idealny…

Na początku nowej pracy raczej nikt nie będzie Cię „egzaminował”. Jednak początkowym okresie pracy będziesz już wykonywać swoje obowiązki „na całego” i wtedy najprawdopodobniej… zaczniesz popełniać błędy. To normalne. Każdy może popełnić jakiś błąd, zwłaszcza na początku pracy. Jeśli więc zdarzy Ci się pomyłka i jest ona na tyle poważna, że nie będziesz w stanie samodzielnie jej naprawić, to koniecznie powiedz o niej przełożonemu. Przeproś za nią i zaproponuj sposób rozwiązania problemu. Wykażesz się tym samym odpowiedzialnością za własne błędy i chęcią ich naprawy.

Zachęcam do lektury: