Zarabianie na blogu

W Internecie informacji o zarabianiu na blogu jest bardzo dużo… i równocześnie niezwykle mało. Dużo, bo mamy przedstawioną listę możliwych form współpracy, które dają prowadzącemu bloga realną szansę na zarobek. A równocześnie mało, gdyż niezmiernie trudno jest określić, po jakim czasie i ile można zarobić na blogu. W wielu miejscach przewija się jednak stwierdzenie, że zarabianie na blogu wcale nie jest łatwe. Czy warto więc prowadzić bloga?

Jako główne sposoby zarabiania na blogu wymienia się zazwyczaj:

  • reklamy umieszczane na stronie z wpisem;
  • artykuły sponsorowane;
  • programy partnerskie;
  • sprzedaż własnych produktów, materiałów szkoleniowych, czy też ebooków.

Osoba prowadząca bloga może także rozpocząć bezpośrednią współpracę z jakąś konkretną marką i może np. reklamować jej produkty. .

Brzmi tak pięknie…

Prowadzenie bloga

I faktycznie może być piękne. O ile tylko prowadzony przez nas blog ma już pewną sporą grupę odbiorców. Bez odbiorców umieszczanie reklam nie ma zbyt dużego sensu (bo i tak nikt w nie kliknie), raczej też nikt nie będzie nas prosił o napisanie artykułu sponsorowanego (bo przy małej poczytności bloga mało osób taki artykuł przy przeczytało), nie sprzedamy także własnych produktów (komu, skoro nikt nas nie zna?).


Dlatego realnie blog daje możliwość zarabiania wtedy, jeśli zdobędziemy już odpowiednio dużą grupę odbiorców. I to na tym aspekcie warto się skupić, rozpoczynając pracę nad własnym blogiem.


Jak przyciągnąć do siebie czytelników?

Czytelnicy wracają do danego bloga, jeśli jest on:


  • interesujący – tematyka powinna być interesująca dla danej grupy odbiorców. Nie warto pisać „o wszystkim i dla wszystkich”. Lepiej wybrać tematykę, w której jest się dobrym. A w trakcie pisania dobrze byłoby „doszkalać się” i poznawać najnowsze nowinki w danej branży.
  • nieszablonowy – obecnie coraz ciężej jest się przebić w sieci. Blog, który jest tworzony w sposób nieszablonowy, może być szybciej zapamiętany przez odbiorców. Może warto dodać jakiś symbol/znak/logo? Może warto korzystać z jakiegoś stałego motywu dla wszystkich wpisów? A może lepiej pisać tytuł bloga w pionie? Znajdź to, co wyróżni Twojego bloga!
  • ładny – zbyt wiele spacji w treści bloga lub wstawianie rozmazanych zdjęć raczej nikogo nie wprawi w zachwyt (chyba że to celowy zabieg). Odbiorcy są wymagający. I raczej wszyscy cenią estetyczne blogi. Zadbaj o to, żeby Twój był po prostu „ładny”.
  • czytelny – wstaw widoczną i czytelną nawigację, która ułatwi czytelnikom przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi stronami na blogu. Poszczególne wpisy pogrupuj tematycznie. Pamiętaj o czytelnej stronie głównej! Niekiedy dzięki prostym technikom możesz znacznie zwiększyć liczbę odbiorców. Jeśli odbiorcy nie będą mogli „odnaleźć się” na blogu, to najprawdopodobniej do niego już nie wrócą.

Kiedy prowadzić bloga?

Blogi są bardzo popularne. W moim przekonaniu warto je prowadzić, o ile ma się coś sensownego do przekazania odbiorcom, a przy okazji dysponuje się czasem na przygotowywanie wpisów. Nie warto tworzyć bloga tylko po to, żeby zarabiać. Jest to bardzo krótkotrwała motywacja. Po pierwszych miesiącach zarobek najprawdopodobniej i tak nie będzie jeszcze widoczny, a wtedy można łatwo się zniechęcić.


Najlepiej tworzyć bloga poświęconego tematyce, która nas pasjonuje. Wtedy naszą motywacją będzie pisanie samo w sobie o tym, co jest dla nas ciekawe. A ewentualne zyski – jeśli przyjdą – będą bardzo miłym dodatkiem.


Zachęcam do lektury: